راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی در مدارس

 

– تبادل تجربیات موفق مدیران در رابطه با شادسازی مدارس

– تغییر در وضعیت فیزیکی مدارس و توجه به نیازهای دانش آموزان و تنوع برنامه ها

– توجه جدی به امور معیشتی و رفاهی معلمان به منظور حضور شاداب تر آن ها در مدارس

– بها دادن به دانش آموزان شاداب و پر تحرک و کنجکاو و پرسشگر

– ایجاد فضای سبز و استفاده از رنگ های شاد و جذاب در محیط مدرسه

– شناسایی افراد خلاق و تشویق آنان در زمینه تغییر و اصلاح مدارس

– ایجاد انگیزه و ترغیب مدیران جهت مطالعه در رابطه با شادی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت

–  توجه به زیبا سازی مدارس

– توجه به وضعیت بهداشت محیط مدرسه

–  ایجاد فضای مناسب برای تفریحات سالم دانش آموزان

– توجه به نیازهای عاطفی – روحی – روانی دانش آموزان

–  مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

– استفاده از تابلو ها و پیام های بهداشتی شاد و شعر های شادی آفرین

–  تهیه امکانات و مکان هایی ورزشی در داخل مدرسه و خارج از مدرسه

–  برگزاری جشن ها به مناسبت های مذهبی و اعیاد ملی با کمک دانش آموزان

–  برگزاری مسابقات ورزشی – تفریحی – علمی در بین مدارس و بین دانش آموزان

–  برگزاری نمایشگاه دست سازه ها – آثار – نقاشی – شعر – خط – مسابقه قرآن بصورت گروهی

–  دعوت از افراد محبوب و موفق دانش آموزان برجسته مثل هنرمندان – اساتید – ورزشکاران

–  اجرای برنامه های صبحگاهی با نشاط و پر بار – همراه با سرود دسته جمعی – تئاتر و نمایشنامه

–  استفاده از مشاوران مجرب و دلسوز برای حل مشکلات تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و برقراری ارتباط

–  نمایش فیلم و تئاتر نمایش های عروسکی – موسیقی زنده مورد علاقه دانش آموزان

–  بردن دانش آموزان به موزه – تئاتر – سینما – پارک – اردوگاه – با کمک اولیا مدرسه و خانه

–  تشکیل نمایشگاه کتاب

–  افزایش زنگ های تفریح ( برقراری مقررات انعطاف پذیر با ویژگی های سنی دانش آموزان)

–  برگزاری مسافرت ها و اردو های تفریحی – سیاحتی با همکاری و نظارت اولیا

–  تشکیل گروه های درسی با حضور فعال دانش آموزان

– کنترل عوامل بازدارنده نشاط و تقویت عوامل تسهیل دهنده

–  جلوگیری از هر نوع برخورد لفظی و بی احترامی به دانش آموزان

–  ممنوعیت جدی هر گونه تنبیه بدنی

–  پر بار شدن ساعات ورزش

– پذیرایی در اعیاد و مناسبت های مذهبی و غیر مذهبی

–   استفاده از کتابخانه مناسب – نمازخانه تمیز و جذاب – و تلاوت قرآن برای آرامش دانش آموزان

– توجه به وسایل صوتی و تصویری در مدارس مخصوصا کامپیوتر

پیشنهاد به واحدهای آموزشی

-تشویق دانش‌آموزان به خلاقیت و نوآوری و ایجاد زمینه‌هایی برای بروز استعداد آنها

– تمیزی و نظافت مستمر محیط مدرسه و کلاسهای درس و ایجاد عادت در دانش آموزان جهت رعایت نظافت مدرسه

– استفاده ازلباسهای متنوع بارنگهای شاد که مغایربا ضوابط آیین نامه اجرایی مدارس نباشد

– تغییرمرتب دکوراسیون مدارس بطوری که دانش آموزهرهفته با طرح جدیدی روبروباشد

– روی آوردن به بازی های پرورشی و سنتی در محیط مدارس و اجرای یک بازی جدید در هر روز یا هفته در زمانی مشخص و حدود ۱۰ دقیقه ، که زنگ های استراحت برای این موضوع پیشنهاد می شود .

– برگزاری مسابقات ورزشی بین دانش آموزان بصورت کلاسی دررشته های موردعلاقه آنان .

– ایجاد تفکر مثبت در دانش اموزان به اینکه فقط کاستی ها و مشکلات را نبینند و به دنبال زیبایی ها و نکات مثبت در زندگی روزمره و در مدرسه نیز باشند .

–  القای مفاهیم و ظرایف دینی به شیوه های جذاب .

–  توجه به فعالیت های گروهی و شیوه تدریس فعال ر آموزش های علمی و دینی و جلب مشارکت دانش آموزان و تعامل آنان در تدریس و فراگیری مطالب درسی.

–  مشارکت دادن جدی و نه شعاری دانش اموزان در امور مدرسه و استفاده از نظرات آنان در شاداب سازی محیط مدارس .

– برنامه ریزی و اجرای مرتب فعالیت های فوق برنامه در مدارس و خارج از مدارس .



منبع: http://zaynabhighschool1.blogfa.com/